Ο κύριος διδακτικός στόχος του κεφαλαίου είναι να μπορούν οι μαθητές να αντιλαμβάνονται την αξία της θέσης των ψηφίων, να συγκρίνουν, να διατάσσουν και να διαχειρίζονται διψήφιους αριθμούς.
Αναλυτικά οι μαθητές θα πρέπει να μπορούν να:
- Κατασκευάζουν διψήφιους αριθμούς με προϋποθέσεις.
- Να φτιάχνουν αριθμητικές αλυσίδες ξεκινώντας από οποιονδήποτε αριθμό προσθέτοντας ή αφαιρώντας δεκάδα.
- Κάνουν νοερούς υπολογισμούς.
- Επιλύουν προβλήματα με περισσότερο ή λιγότερο.
- Συνεργάζονται σε ομάδες για την επίτευξη μιας δραστηριότητας.
Εναλλακτικές διδακτικές προσεγγίσεις
◗ Φτιάχνουν αριθμούς με προϋποθέσεις και τους δείχνουν στον άβακα.
Παραδείγματα:
«Είναι ένας αριθμός μεγαλύτερος του 45 και μικρότερος του 54. Το ψηφίο των
μονάδων είναι το διπλάσιο του 4».
«Είναι ένας αριθμός που είναι μικρότερος από το 90 και μεγαλύτερος από το 70. Το ψηφίο των δεκάδων είναι ίδιο με το ψηφίο των μονάδων».
◗ Κάθε παιδί έχει μια κάρτα με ένα ψηφίο. Τα παιδιά σε ομάδες των τεσσάρων
αποφασίζουν να φτιάξουν 2 διαφορετικούς αριθμούς (διψήφιους) και οι
υπόλοιπες ομάδες βρίσκουν ποιους αριθμούς έφτιαξαν ή θα μπορούσαν να
φτιάξουν (παραλλαγή).
◗ Τα παιδιά σε ομάδες φτιάχνουν τις αριθμητικές αλυσίδες από το 0–100:
– προσθέτουμε 10 κάθε φορά, π.χ.: 1, 11, 21 κτλ., 2, 12, 22, 32 κτλ., 3, 13,
23, κτλ., ή αφαιρούμε 10 κάθε φορά: π.χ., 99, 89, 79 κτλ., 98, 88, 78 κτλ.
– πόσες είναι αυτές οι αριθμητικές αλυσίδες;
Εκπαιδευτικά παιχνίδια
1. Από κάμπια…πεταλούδα
Εξασκηθείτε στη σειρά διαδοχικών και μη διαδοχικών αριθμών. Χρησιμοποιείστε τις γνώσεις σας για την αξία θέσης για να βάλετε τους αριθμούς στη σωστή σειρά από τον μικρότερο προς τον μεγαλύτερο.
Βήμα 1: Επιλέξτε έναν ελάχιστο αριθμό.
Βήμα 2: Επιλέξτε έναν μέγιστο αριθμό.
Στη συνέχεια, σύρετε τα μπουμπούκια των φύλλων στο κλαδί με τη σωστή σειρά. Ένα σωστά συμπληρωμένο κλαδί θα ενθαρρύνει μια κάμπια να φάει τα φύλλα σας και να μεταμορφωθεί σε πεταλούδα!
Όσοι από εσάς έχετε μάτια αετού μπορεί να εντοπίσετε την ώρα του ύπνου της πεταλούδας να διαβάζει «Βασικά στοιχεία της πεταλούδας».
2. Ναυαγοσώστες
Διασώστε τον κολυμβητή χρησιμοποιώντας τις γνώσεις σας για την αξία θέσης.
Χρησιμοποιήστε την αριθμητική γραμμή για να βρείτε τη θέση του κολυμβητή, (μετά από 5 δευτερόλεπτα θα σας πει ο κολυμβητής). Σύρετε μετρητές στο γράφημα θέσης HTU για να δημιουργήσετε αυτόν τον αριθμό. Πατήστε ‘go’ για να εκτοξεύσετε τη σωσίβια λέμβο. Βραβεύεστε με μία καρδιά για κάθε κολυμβητή που συλλέγετε!
3. Πύργος ως το διάστημα!
Ο στόχος αυτού του παιχνιδιού είναι να χτίσετε έναν πύργο αρκετά ψηλό ώστε να φτάσει στο διάστημα. Τα μπλοκ πρέπει να στοιβάζονται με τη σωστή σειρά, από το μικρότερο προς το μεγαλύτερο.
4. Καρχαριοαριθμοί
Επιλέξτε ένα επίπεδο δυσκολίας. Στη συνέχεια, κοιτάξτε τις εκατοντάδες, τις δεκάδες και τις μονάδες για να υπολογίσετε τον αριθμό που εμφανίζεται. Επιλέξτε το συννεφάκι που δείχνει τον αριθμό.
Αν έχετε δίκιο, θα δείτε το δελφίνι να πηδάει πάνω από το σκάφος σας. Αν το κάνατε λάθος, τότε ο καρχαρίας θα δαγκώσει το σκάφος σας.
Τα αστέρια είναι εκεί για να σας δώσουν μια ιδέα για την πρόοδό σας. Περίπου 30 σωστές απαντήσεις θα σας πάρουν 5 αστέρια.